Burgerluchtvaart

Burgerluchtvaart veiligheidsonderzoek in Nederland

Iedereen die in de burgerluchtvaart binnen Europa werkt krijgt een screening. Deze screening is nodig om toegang te krijgen tot beveiligde gebieden met beperkte toegang. In het Engels noemen ze dit de Security Restricted Area’s (SRA). Een voorbeeld van een beveiligd gebied met beperkte toegang is achter de Douane op een vliegveld. Moet jij voor je werk achter de Douane zijn dan heb je een speciale toegangspas nodig. Deze toegangspas krijg je alleen als er een veiligheidsonderzoek is uitgevoerd. Dit veiligheidsonderzoek wordt gestart door de Koninklijke Marechaussee in Nederland, welke de bevoegdheid hebben om voor deze sector de veiligheidsonderzoeken te mogen uitvoeren.

Het type veiligheidsonderzoek welke wordt uitgevoerd naar jou is de B-veiligheidsonderzoek. Hierbij wordt er een periode van 8 jaar teruggekeken en wordt jouw partner ook meegenomen in het onderzoek.

Voorbeeld: Je hebt gesolliciteerd voor de functie piloot. Je hebt de sollicitatieprocedure doorlopen en de vliegmaatschappij heeft aangegeven dat jij bij hen mag gaan vliegen. Zij melden je dan aan bij de Unit Veiligheidsonderzoeken voor een screening. Jij hebt deze screening namelijk nodig omdat je achter de douane moet om naar het vliegtuig te gaan (daarnaast wil iedereen altijd zeker weten dat de piloot zijn functie trouw uitvoert).

Een onderdeel van het veiligheidsonderzoek voor de burgerluchtvaart kan zijn jouw verblijf in het buitenland te controleren. Je hebt bijvoorbeeld een periode van 6 maanden in Amerika verbleven voor het behalen van jouw vliegopleiding. Voor het veiligheidsonderzoek willen ze van jou dan een politieverklaring uit Amerika. Mocht jij deze 6 maanden samen met je partner in Amerika hebben verbleven dan dient jouw partner ook een politieverklaring in Amerika aan te vragen.

Dit veiligheidsonderzoek wordt iedere 5 jaar herhaald.


Alle informatie over deze burgerluchtvaart veiligheidsonderzoek kan je vinden op de website van de AIVD.

Reactie plaatsen